Bu Blogda Ara

8 Aralık 2013 Pazar

#YeniMedyaOkulu 3 - Vatandaş Gazeteciliği II Doğrulama Araçları


Yeni Medya okulunda 3. haftayı da bitirdik. Bu hafta Vatandaş Haberciliğine devam ederken, Columbia Üniversitesi'nde doktorasına devam eden Burcu Baykurt'tan vatandaş haberciliğinde doğrulama araçları nedir nasıl kullanılır onları öğrendik.

Haftanın notlarından kısaca bahsedelim:

140journos ekibinden Engin Önder ve Cem Aydoğdu, vatandaş haberciliğinde 140journos'un tarafsızlığını korumak için dikkat ettikleri konulara tekrar bilgi verdiler. Yaptıklarına yurttaş gazeteciliği demek yerine vatandaş haberciliği demelerinin edenlerini, vatandaş kelimesinin fonetik olarak insanlara daha sempatik ve tarafsız geldiğinden bahsettiler.

Sosyal Medya'nın yapısı gereği suistimale çok açık bir mecra olduğu ve 140journos'un da içinde bulunduğu vatandaş haberciliği yapan sitelerin hatalı örnekleri üzerinde duruldu.

Saat ve hashtag kullanımının önemine bir kez daha değindik bu hafta. Faydalarını da twitter üzerindeki örneklerden daha net görmüş olduk. Bunların yanı sıra Vine 'ın akıllı telefon kütüphanelerininden video yüklenmesine izin vermemesinin kendisini otomatik olarak doğrulayan bir platform olduğunu ve ikinci bir doğrulamaya gerek kalmadığını üzerine konuştuk.

Bunların ardından Burcu Baykurt ile Google Hangouts aracılığı ile 'Doğrulama Araçları' üzerine yapacağımız görüşmeye başladık.



Yeni Medya konusunda önemli çalışmalara imza atan Burcu Baykurt vatandaş haberciliğinde de kullanılabilecek çevrimiçi doğrulama araçlarını uygulamalı olarak anlattı.

Bunlar:

Burcu Baykurt'un aktardığı bilgilerden ilgi çekici bir kaç notumu da aktarmak istiyorum:

  • Sosyal medya'da habercilik yapmanın en kolay, aynı zamanda en zor yanı belli kuralları olmaması.
  • Sosyal Medya'da yapılan her içerik bundan sonraki kullanıcılar için bellki kurallar oluştuyor.
  • Türkiye'deki medyanın sorunu sadece yandaş olması değil. Türkiye'de çok zayıf bir habercilik kültürü var.
  • Gezi Olaylarında gördük ki ana akım medya'da 10 kişi bile çıkmadı yerinde haber yapan. Bunu okuyucalar sorduğunda da 10 isim bile alamadığını belirtti sahaya çıkıp haber yapan.
  • Haber doğrulama ile kaygıların sadece sosyal medya'ya karşı olması çok yanlış. Hata yapmak bu işin doğasında var ve geleneksel medya'nın yaptığı haberlerinde doğrulanmaya ihtiyacı var.
  • Doğrulama araçları üzerinde pazarda büyük bir açık var ve girişimcilerin bunu değerlendirmeli.
Araçlar dışında, doğrulama konusunda kendimizin yapabileceği şeyler hakkında detaylı olarak konuştuğumuz 4 ana nokta vardı.

Bunlar;
1. Lokasyon
2. Bilginin kimden geldiği.
3. İçerik
4. Bağlı bulunduğu ağ

Bu dört başlığı burda detaylı olarak yazmayacağım ve Burcu Baykurt'un vatandaş haberciliği yapmak isteyenler için önemli bir cümlesi kendisinin aktardığı bilgileri sonlandırıyorum:)


'Haber yapmadan önce, patronunuza ve okuyucunuza sorumlu bir haberci gibi düşünün. Tabii patorunu düşünmek kovulmaktan korkmak değil sorumlu haber yapmak için. Haberci olmayı da Türkiye'deki gibi değil dünyaki örnekler gibi düşünün.' :)


Görüşme bittikten sonra 140journos ekibinin Hakkari'de gerçekleştirilen cenaza törenininin gelen bilgileri doğrulayarak nasıl haberleştirdiğini canlı olarak izleme fırsatı bulduk. Bu da sanal bir uygulama yerine gerçek bir haberin nasıl yapıldığını görmek açısından çok daha iyi bir deneyimdi.




Görüşmek üzere...

Sevgiler,

Serhat Öz


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder