YASİN KESEN |
Yeni Medya Okulu'nun yarısından fazlasını bu hafta geçtik. Artık sona doğru yaklaşırken her hafta öğrenilenler birikerek büyüyorlar. Yeni medyaya olan ilgi de bilgi de benim için her hafta gelişerek daha da ilgi çekici hale geldi.
Gelelim 5. haftaya. Bu haftanın konuğu sosyalmedya.in 'in kurusucu Yasin Kesen'di. sosyalmedya.in ile şu ana kadar Türkiye'de atılmış tüm twitleri depolayan Yasin Kesen ve ekibi twitter kaynaklı düşünmesi bile güç olan bir ham veriye sahip.
Yasin Kesen sunumda ilk olarak sosyal medya takip işinin medya takip işine çok benzediğinden bahsetti. Şirketinde veri analizini nasıl yaptığına dair bir formulden bahsetti. Bu formul bildiğimiz 5N 1K kaynaklı ama biraz daha geliştrilmiş durumda. 5N 2K 1T 1V(D). Bunlar Ne, Nerede, Nasıl, Ne Zaman, Neden ve Kim dışında Kaynak, Tasarım ve Veri (Data) Analizi.
Bunların sonrasında twitter'a ait birkaç rakamla devam ettik.
Dünya'da şu anda 1.7 milyar aktif twitter hesabı var. Bunların 950 milyonu ise aktif kullanıcı. Türkiye'de sayılar ise şöyle; toplam 18 milyon twitter hesabı var ve bunlar içinde 13 milyonu aktif kullanıcı. Yasin Kesen, ayda en az 1 tweet atan kullanıcıyı aktif kullanıcı olarak kabul ettiklerini ayrıca iletti. Türkiye'de günlük tweet sayısı 15 milyon, günlük tweet atan kişi sayısı ise 2.5 milyon.
Sayıların ardından Türkiye'deki twitter kullanımı için kilometre taşlarından biri olan Gezi olaylarında twitter kullanan kişi sayısı ve atılan twitlerle ilgili detaylı incelemeler sunuldu.
Gezi Olayları Sırasında Atılan Tweet ve Twitter Kullanıcı Sayısı |
Gezi Olayları Hashtag Analizi |
Organik ve inorganik tweet kavramlarına değinirken, Türkiye'de kritik olaylarda iddia edilen organik tweet sayısının aslında doğru olmadığı zaten günlük atılan tweetlerin %9'unun inorganik olduğunu iletti.
Gezi olaylarının ardından bir başka önemli twitter harketi de yakın dönemde yaşadığımız dershaneleri kapatmaya karşı başlatılan kampanyalar. Bunlarla ilgili de ilginç sayılar var:
Dershane Hareketindeki Hashtag Savaşlarının Analizi |
Peki bu kadar fazla (ham) veri hangi alanlarda kullanılmalı ya da kullanılıyor? Twitter'ı baş belası olarak görmek yerine analizine önem versek neler olur diye düşünmek gerek gerçekten.
Yasin Kesen data analizinin şu alanlarda kullanılabileceğini iletti:
İlaç sektörü
Gıda tüketimi
Eğlence dünyası
Enerji planlama
Finans dünyası
Trafik sistemi
Müşteri memnuniyeti
Reklam kampanyası ölçümleri
Gündem analizi
TV reytingleri
Son olarak Twitter'da Trending Topic listesi üzerine konuşmalar yaparak AFP'nin e-diplomacy ile Sosyal Reyting sitesilerini inceleyerek haftayı sonlandırdık.
Önümüzdeki hafta Alternatif Bilişim Derneği’nden Ali Rıza Keleş ile bilgi dolaşımının sağlanamadığı kriz zamanlarında alternatif içerik üretim yöntemlerini ve çevrimiçi iletişimin arka bahçesini Gezi Parkı protestoları örneği üzerinden konuşacağız.
Sevgiler,
Serhat Öz
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder