Bu Blogda Ara

16 Ekim 2013 Çarşamba

En İyi Küresel Markalar 2013: Liderlik El Değiştirdi

Bu yazı ilk olarak 01/10/2013 tarihinde imcyeditepe.blogspot.com sayfasında yayımlanmıştır.
Interbrand tarafından her sene açıklanan  “Best Global Brands”  yani "En İyi Küresel Markalar" 2013 yılı raporu yayınlandı. 13 yıldır liderdiği elinde bulunduran Coca-Cola bu sene 3. sırada yer alırken ilk sırayı Apple, 2. sırayı ise Google aldı.
Böylelikle Apple, Coca-Cola'nın 13 yıllık liderlik tahtını elinden aldı ve dünyanın en değerli markası oldu. Apple'ın marka değeri 2013 yılı raporuna gore 98,3 milyar dolara ulaştı. Ayrıca geçen seneye göre marka değeri %28 oranında yükseldi. İkinci sıradaki Google ise 2012'ye göre %34'lük bir artış ile 93,3 milyar dolarlık marka değerine sahip oldu.
13 senedir en değerli marka ünvanını koruyan Coca-Cola ise Apple ve Google'ın atağı ile bir yılda 3. sıraya gerilemiş olması son derece dikkat çekici. 2013 yılında sadece %2'lik artışı ile 79,2 milyar dolarlık marka değerine ulaşan Coca-Cola'nın 3. sıraya gerilemesi kaçınılmaz bir sonmuş gibi gözüküyor.

Listenin ilk 10'unda 5 teknoloji şirketi olması günümüz için hiç de şaşırtıcı değil. Apple ve Google dışında ilk 10'da Microsof, Samsung ve Intel'i görüyoruz. Tüketicilerin artık teknoloji ile ne kadar içiçe olduklarının somut örneği 2013 raporu ile daha iyi ortaya çıkıyor. Teknoloji firmalarının bu atağı büyük bir taktiri hakediyor.
En iyi global markalar listesinin ilk 10'unu daha detaylı inceleyelim;
Yukarıdaki tabloda rahatlıkla görebileceğimiz gibi Apple ve Google, Coca-Cola'nın durağan ilerleyen marka değerini bu sene hızlı bir şekilde geride bırakmış ve zirvede birbirleri ile sıkı bir yarış halindeler. Burada dikkat çeken bir başka nokta ise, 2005 yılında Coca-Cola 67,5 milyar dolar, Google 8,4 milyar dolar ve Apple 7,9 milyar dolar değerinde. Google ve Apple, bu iki dev marka, 8 yıllık bir süreçte Coca-Cola gibi bir markayı gerçeyi başarıyorlar.
Apple ve Google'ın 2014 yılındaki marka değeri mücadelesi oldukça merak uyandırıcı bekleyip göreceğiz fakat esas tehlike Coca-Cola için varmış gibi gözüküyor. Bu sene 3. olmalarına ragmen IBM'in nefesini enselerinde hissediyorlar. 78,8 milyar dolarlık marka değeri ile 2014 yılında IBM, Coca-Cola'nın marka değerini zorlayacak gibi gözüküyor.

2012 yılına göre biraz daha toparlanmış gözüken Microsoft, 2014 yılında Nokia'yı satın almasının etkisini görecek mi bu da ayrı bir merak konusu.Microsoft'ta zirvede bulunan iki teknoloji devinin peşini bırakmak istemeyecektir.
İlk 10'daki teknoloji sektörünün ağırlından bahsetmişken kendi aralarındaki rekabetten bahsetmeden geçmekmek gerekir. Interbrand 2013 Teknoloji sektörü tablosu da ilgi çekici:

Tabloyu incelersek Apple ve Google'ı Microsoft uzaktan takip etmeye çalışırken, Samsung emin adımlarla ilerliyor gibi gözüküyor. Sosyal Ağlardan sadece Fecebook teknoloji firmaları arasında kendine yer buluyor. 2012 yılında girdiği listeye marka değerini yükselterek katılmaya devam ediyor.
 
Interbrand 2013 raporu, hem tüketiciler hem de markalar açısından çok şey ifade ediyor. Yazımda genelden, teknoloji sektörü özeline vurgu yapmaya çalıştım. Daha once de belirttiğim gibi artık global markaların en önemlileri teknoloji sektörü içinden çıkmakta. Gelecekte bu sektörün "En Değerli Global Markalar" listesinden kaç sıra daha kapacağını hep birlikte göreceğiz.
Teknoloji dolu günler diliyorum...
Sevgiler,
Serhat Öz

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder