Bu yazı ilk olarak 01/10/2013 tarihinde imcyeditepe.blogspot.com sayfasında yayımlanmıştır.
Interbrand
tarafından her sene açıklanan “Best Global Brands” yani "En İyi
Küresel Markalar" 2013 yılı raporu yayınlandı. 13 yıldır liderdiği
elinde bulunduran Coca-Cola bu sene 3. sırada yer alırken ilk sırayı
Apple, 2. sırayı ise Google aldı.
Böylelikle
Apple, Coca-Cola'nın 13 yıllık liderlik tahtını elinden aldı ve dünyanın
en değerli markası oldu. Apple'ın marka değeri 2013 yılı raporuna gore
98,3 milyar dolara ulaştı. Ayrıca geçen seneye göre marka değeri %28
oranında yükseldi. İkinci sıradaki Google ise 2012'ye göre %34'lük bir
artış ile 93,3 milyar dolarlık marka değerine sahip oldu.
13 senedir en
değerli marka ünvanını koruyan Coca-Cola ise Apple ve Google'ın atağı
ile bir yılda 3. sıraya gerilemiş olması son derece dikkat çekici. 2013
yılında sadece %2'lik artışı ile 79,2 milyar dolarlık marka değerine
ulaşan Coca-Cola'nın 3. sıraya gerilemesi kaçınılmaz bir sonmuş gibi
gözüküyor.
Listenin ilk
10'unda 5 teknoloji şirketi olması günümüz için hiç de şaşırtıcı değil.
Apple ve Google dışında ilk 10'da Microsof, Samsung ve Intel'i
görüyoruz. Tüketicilerin artık teknoloji ile ne kadar içiçe olduklarının
somut örneği 2013 raporu ile daha iyi ortaya çıkıyor. Teknoloji
firmalarının bu atağı büyük bir taktiri hakediyor.
En iyi global markalar listesinin ilk 10'unu daha detaylı inceleyelim;
Yukarıdaki
tabloda rahatlıkla görebileceğimiz gibi Apple ve Google, Coca-Cola'nın
durağan ilerleyen marka değerini bu sene hızlı bir şekilde geride
bırakmış ve zirvede birbirleri ile sıkı bir yarış halindeler. Burada
dikkat çeken bir başka nokta ise, 2005 yılında Coca-Cola 67,5 milyar
dolar, Google 8,4 milyar dolar ve Apple 7,9 milyar dolar değerinde.
Google ve Apple, bu iki dev marka, 8 yıllık bir süreçte Coca-Cola gibi
bir markayı gerçeyi başarıyorlar.
Apple ve
Google'ın 2014 yılındaki marka değeri mücadelesi oldukça merak
uyandırıcı bekleyip göreceğiz fakat esas tehlike Coca-Cola için varmış
gibi gözüküyor. Bu sene 3. olmalarına ragmen IBM'in nefesini enselerinde
hissediyorlar. 78,8 milyar dolarlık marka değeri ile 2014 yılında IBM,
Coca-Cola'nın marka değerini zorlayacak gibi gözüküyor.
2012 yılına
göre biraz daha toparlanmış gözüken Microsoft, 2014 yılında Nokia'yı
satın almasının etkisini görecek mi bu da ayrı bir merak
konusu.Microsoft'ta zirvede bulunan iki teknoloji devinin peşini
bırakmak istemeyecektir.
İlk 10'daki
teknoloji sektörünün ağırlından bahsetmişken kendi aralarındaki
rekabetten bahsetmeden geçmekmek gerekir. Interbrand 2013 Teknoloji
sektörü tablosu da ilgi çekici:
Tabloyu
incelersek Apple ve Google'ı Microsoft uzaktan takip etmeye çalışırken,
Samsung emin adımlarla ilerliyor gibi gözüküyor. Sosyal Ağlardan sadece
Fecebook teknoloji firmaları arasında kendine yer buluyor. 2012 yılında
girdiği listeye marka değerini yükselterek katılmaya devam ediyor.
Interbrand 2013
raporu, hem tüketiciler hem de markalar açısından çok şey ifade ediyor.
Yazımda genelden, teknoloji sektörü özeline vurgu yapmaya çalıştım.
Daha once de belirttiğim gibi artık global markaların en önemlileri
teknoloji sektörü içinden çıkmakta. Gelecekte bu sektörün "En Değerli
Global Markalar" listesinden kaç sıra daha kapacağını hep birlikte
göreceğiz.
Teknoloji dolu günler diliyorum...
Sevgiler,
Serhat Öz
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder